måndag 10 november 2008

Mer än en kisspaus

Självklart är jag för reklam i TV. Jag tittar själv mest på reklamfinansierade kanaler. SVT, som jag ofrivilligt måste betala för, är oftast inte värt ens en liten del av min tid.

Men det finns två riktigt stora irritationsmoment just nu. Den första är ljudnivån. Varför tror inte reklamkanalerna att vi kommer att höra reklamen tillräckligt om ljudnivån är på samma som vi har ställt in för programmet? Alla deras tittare är inte 82 år.

Det andra är längden. Tidigare var pauserna några minuter, lagom för att typ lätta på trycket. Eller hämta saft. Ofta pallade jag till och med att sitta kvar och kolla på reklamen. Nu väntar jag, och väntar, och väntar lite till. Fortfarande reklam. Och oftast är det dessutom reklam på de andra svenska kanalerna, gärna exakt samma, så att man får möjligheten att se Werters original i stereo.

Så jag har nu utvecklat en teknik för att slippa reklampauserna: jag hittar helt enkelt snabbt ett annat program, ex på Discovery, och använder fjärrisens snabbminne för att enkelt kolla om reklamen är över. Jag kollar inte på en enda reklamfilm nu för tiden.

Jag såg precis i en artikel att TV 4 bara har tillstånd till 12 minuter reklam per timme.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=849987 . Men att de överskrider detta ofta. Jag gissar att 3:an och 5:an är exakt lika dåliga.

Jag har inte inbillat mig. Att köra för långa pauser måste dessutom vara kontraproduktivt. Antingen använder de flesta samma teknik som jag själv, eller så passar de på att göra något annat borta från TV:n under pauserna. Själva poängen med TV-reklam är ju att folk ska se den. Inte kolla på andra program under tiden.

Om problemet Tv4 har är att det är för många köpare av dessa dyrbara 12 minuter, finns det en enkel lösning. Höj priset.

Inga kommentarer: